“The Mission” – ย่านละตินในซานฟรานซิสโก

 

ย่านมิชชั่น (เรียกตามชื่อของ มิชชั่นโดโลเรส ที่เก่าแก่ที่สุดแถบนี้ แต่ไม่ได้เข้าไปค่ะ) เพราะอยากไปถ่ายภาพอาร์ตตามกำแพงแถวนั้นมานานแล้ว นั่งรถเมล์สาย 22 จากฟิลมอร์ไปลงตรงแยกถนน 16 กับ วาเล็นเซีย พอไปถึงก็เหมือนกับหลุดเข้าไปในอีกโลกหนึ่งอย่างสิ้นเชิง ย่านนี้แม้ไม่หรูแต่ดูมีสีสันไปซะทุกมุม (เลยถ่ายแหลก 555) ความเก่า และร่องรอยของสีสันบนตึกเดิม ล้วนเต็มไปด้วยเรื่องราว ย่านนี้ก็มีการเปลี่ยนแปลงมากมายเหมือนกัน สามสี่ปีให้หลังมานี่ ย่านนี้มีร้านอาหารกิ๊บเก๋ หรืออาจไม่เก๋แต่อร่อยและดังมาตั้งเยอะแยะมากมาย โดยเฉพาะทาเกเรีย (ประมาณร้านข้าวแกง) เม็กซิกัน เอลซัลวาดอร์ และชนชาิติละตินอื่นๆ มากมาย รวมถึงจีน เปรู เยอะแยะ แถมยังมีร้าน บาทเดียว โรงจำนำ ร้านโชว์ห่วยมากมาย เรียกได้ว่า เป็นสวรรค์ของคนชอบถ่ายภาพสตรีทอย่างมาก แม้ว่าต้องระวังตัวหน่อย คนดุ (มีคนขายของแบกะดินอยู่ตรงหน้าร้านแลกเช็ค ที่ไม่ยอมให้ถ่ายรูป ของต้องขโมยมาแหง — ลืมตัวไปต่อปากกะแก แล้วนึกได้ว่าเฮ้ย ถิ่นเค้า แล้วเลยรีบเดินจากไป อิอิอิ) ตามซอกซอย มีศิลปะเยอะแยะ แต่ต้องมองพื้นให้มาก อาจเจอกับระเบิดอุนจิได้ง่ายๆ หลังจากเดินมาทั้งวัน กำลังจะกลับบ้าน เพราะขาลากเต็มที เหลือบไปเห็นทาเกเรียร้านห้องแถวติดกับสถานีรถ BART คนเข้าแถวยาว ก็เข้าไปเมียงมอง เป็นคนไม่ชอบกินบูริโต้ (ข้าวผสมเนื้อ ถั่ว sour cream ข้าว ฯลฯ) แล้วอย่างอื่นๆ มันก็ใหญ่เหลือเกิน มองไปมองมา เอาน่ะ ลองดีกว่า สั่ง ทาโก้ มาสองอัน อย่างกรอบใส่เนื้อสเต็ค (ที่เรียกว่า คาเน อาซาด้า) sour cream กับผักสลัด กับอย่างไม่กรอบ ใส่ไก่ ผักชี หอม แล้วก็ราดซ้อส ทานกับ ทอร์ทีย่าชิปส์ กับ ซัลซ่าเผ็ดๆ กลั้วด้วย ฮอร์ชาต้า (นมเย็นเม็กซิกัน ทำด้วย นม ข้าว วานิลลากับซินนาม่อน) อร่อยมากกกกกก ลืมโลก พอออกจากร้านมาได้ทันชมดนตรีสดกลางถนน แถมมีคนเต้นแจมเป็นที่สนุกสนาน เป็นวันที่คุ้มค่าจริงๆ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reflection 2012/12/31

ปีนี้เป็นปีที่โชคดี ตรงที่มีโอกาสได้ใช้เวลาในช่วงสุดท้ายของปีอยู่เงียบๆ คิดคำนึง ทบทวนสิ่งต่างๆ โดยไม่เร่งรัด  โดยเฉพาะเมื่อวันก่อนได้ออกไปเดิน แล้วเก็บภาพธรรมชาติ ได้ดื่มด่ำกับสรรพสิ่งรอบตัว ทำให้ได้ข้อคิดอะไรหลายอย่าง

ตอนไปปฏิบัติธรรมที่สวนโมกข์นานมาแล้ว มีประโยคหนึ่งที่ท่านพุทธทาสสอนไว้แล้วติดหู ติดใจมาจนถึงทุกวันนี้ ว่า “การทำงาน คือการปฏิบัติธรรม” — เมื่อก่อนนั้นคิดไม่ถึงว่าเป็นไปได้ แต่พอได้ยินเช่นนี้ ก็ยึดถือปฏิบัติตลอดมา แล้วขยายวงกว้างไปสู่กิจกรรมอื่นๆ ที่ตัวเองทำ — ไม่ว่าจะเป็นการถ่ายภาพ การทำอาหาร การวาดรูป หรือแม้กระทั่งนั่งนิ่งๆ ในที่สงบๆ ก็สามารถน้อมจิตให้เป็นสมาธิ และพิจารณาสังขาร และโลก ตามไปด้วยได้เสมอ

วันที่ไปถ่ายภาพข้างบนนี้ เป็นวันที่ฟ้าเพิ่งจะสว่างหลังฝนเป็นวันแรก แม้ฟ้าที่บ้านจะหม่น แต่ก็ตัดสินใจคว้ากล้อง ใส่รองเท้าย่ำฝน เผ่นแผล็วออกไป ก่อนที่สมองจะมีโอกาสคิดหาข้อแก้ตัว — ขณะที่ขับรถมุ่งสู่ทิศตะวันตก ก็เห็นว่าลำแสงหลากสีของตะวันเริ่มฉายลอดออกมาจากหลังเมฆ และทำให้แน่ใจว่า วันนี้จะต้องเป็นวันที่สวยงามแน่นอน

อยากรวมเอาสิ่งที่ผ่านเข้ามาในสมองเมื่อวันก่อนนี้มาบันทึกไว้นะคะ  รู้สึกว่าเป็นวันที่สรรพวิชาที่สั่งสม และได้รับการแนะนำมาในการถ่ายภาพ ได้เข้ามารวมตัวกันเป็นหนึ่งเดียวกับปรัชญาชีวิตให้เกิดปัญญาในวันนั้น ประหนึ่งพระอานนท์ที่ตรัสรู้ ในวินาทีสุดท้ายก่อนจะนอนหลับ 😉 — มันคือ “เต๋าแห่งการถ่ายภาพ” — เหมือนกับที่เฉินหลงพูดในเรื่อง Karate Kid ว่า “ทุกอย่างคือกังฟู*” เนอะคะ 🙂 — วงจรและขั้นตอนของทุกอย่างที่เรากระทำ เปรียบได้กับวิถีชีวิต — ต้องมีการฝึกฝน เรียนรู้ ฯลฯ — อาจไม่ปะติดปะต่อนัก และคงจะกลับมาแก้ไขเพิ่มเติมเรื่อยๆ ค่ะ

(* รากศัพท์คำว่า “กังฟู” ในภาษาจีนแปลว่า การพัฒนาวรยุทธ์ของตัวเอง (ในด้านต่างๆ) ด้วยการฝึกฝนอย่างหนัก และต่อเนื่อง — จาก วิกิพีเดีย – ” individual accomplishment or skill cultivated through long effort and hard work” – http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_martial_arts.)

1. อย่ารอให้ท้องฟ้าใส แล้วถึงก้าวออกไปจากบ้าน เราไม่มีทางรู้ว่าจะมีอะไรรอเราอยู่ข้างหน้า ถ้าหากไม่รีบออกไปค้นหา –Don’t wait for a sunny day before stepping out of the the house.  You never know what’s waiting “just around the river bend” (Pocahontas).

2. การวางแผนก่อนล่วงหน้า สำคัญพอๆ กันหรือยิ่งกว่า วินาทีที่กดชัตเตอร์ (Luck favors the prepared mind  – Louis Pasteur) — Photographing is all about observing, listening, feeling, reacting — การถ่ายภาพคือผลของการสังเกต เงี่ยหูฟัง ดื่มด่ำกับความรู้สึก ‘ครู’ สอนเรื่องถ่ายภาพคนนึงเคยบอกว่า ก่อนจะถ่ายภาพอะไร ให้ลองไปนั่งมองสิ่งนั้นนานๆ สังเกตแสง สังเกตความเคลื่อนไหว เปลี่ยนแปลง — อย่ารีบเร่ง — วันก่อนตอนเดินไปก็ค่อยๆ วิปัสนาไปด้วย พุทธโธ พุทธโธ — พอถึงที่ใจโปร่งเลย ไม่เหนื่อยเท่าถ้าไม่ได้ทำใจ — หลังจากนั้นพอได้ทำเลที่เหมาะใจ ก็นั่งลง คอยสังเกตแสง คลื่น ฯลฯ

น่าทึ่งที่สุดตรงที่เวลาที่เรารอพระอาทิตย์ตกนั้น ดูจะนานโข แต่มันจะมีเวลาที่ทุกอย่างพอเหมาะพอเจาะ สมบูรณ์แบบ และเกิดขึ้นรวดเร็วมาก — เป็นวินาทีที่เหมือนกับทุกอย่างหยุดลง และเงียบสนิท — คงจะเหมือนภวังค์ในการตรัสรู้กระนั้น — ซึ่งเราต้องหาวินาทีทองนั้นให้เจอ

3. รู้ว่าตัวเองต้องการอะไร จะทำอย่างไรในสถานการณ์นั้นๆ แล้วปล่อยใจให้สบาย ปราศจากความคาดหวัง —  “Life is very fluid.  Sometimes the picture disappears and there is nothing you can do about it.” – HCB — เปิดใจให้กว้างเพื่อเตรียมพร้อมรับความมหัศจรรย์ที่ไม่คาดฝัน และพร้อมที่จะยักไหล่กับมันถ้าหากพบกับความล้มเหลว

A Quest for perfect syrup recipes

Blackberry Syrup

Ingredients
2 pints blackberries
3/4 cup sugar
1 cup water
1 lemon, zested

In a saucepan over medium heat, combine all ingredients and bring to a boil, stirring until sugar is dissolved. Lower heat to a simmer and cook until liquid is reduced to a syrupy consistency, about 10 minutes. Use a wooden spoon to break up blackberries as they cook. Strain syrup to remove seeds and serve warm.

Source: Eat Boutique

Orange Vanilla Simple Syrup

Makes 2 cups

Ingredients:
  • 2 cups water
  • 2 cups sugar
  • 1 orange
  • 1 vanilla pod or 2 teaspoons vanilla extract
Directions
  1. Combine sugar and water in a medium saucepan over medium high heat. Stir occasionally until sugar dissolves.
  2. Using a vegetable peeler, remove the peel of the orange in strips, avoiding the bitter pith. Add to the saucepan. Juice the orange and add to the saucepan.
  3. Remove the seeds from the vanilla pod and reserve for another use. Add the pod (or extract) to the syrup, and simmer for 15-20 minutes, until reduced by 1/3, or until you reach the desired consistency.
  4. Remove the pod and peel, cool syrup to room temperature, and enjoy.

Source: Eat Boutique

Cranberry Simple Syrup

Ingredients:

1 1/2 cups frozen or fresh cranberries
1 cup water
3/4 cup granulated sugar

Instructions

Place 1 1/2 cups (about 6 ounces) frozen or fresh cranberries, 1 cup water, and 3/4 cup granulated sugar in a small saucepan over medium heat and bring to a boil.

Reduce heat to low and simmer until cranberries are falling apart, about 15 minutes.

Strain through a fine mesh strainer into a medium bowl and let the strainer sit over the bowl until the syrup has cooled to room temperature, about 1 hour. Discard the solids and refrigerate the syrup in a container with a tightfitting lid for up to 2 weeks.

Source: Chow.com

Nerd’s Corner:

Here’s Everything You Need To Know About Simple Syrup

Coffee Granita on a Sweltering Fall Day

I always get confused on how October should feel like.  Here, in San Francisco Bay Area, it’s been sweltering hot since the summer and the severe draught drags on.  Despite an earnest effort by retail stores to lure us into the spirit of the seasons, it just doesn’t feel so… yet! I hope.

I found this easy and light recipe from My Little Expat Kitchen — and it’s really yummy.  The coconut whipped cream perfectly compliments the coffee and the mint leaves finishes it off with super refreshing feeling.

Yield: 10 small glasses

Ingredients
500 ml (2 cups) freshly brewed, strong, hot filter coffee (I was out of coffee, so I used instant coffee – 2 packets per cup and that worked out alright).
90 g demerara sugar
20 ml Kahlua or other coffee-flavored liqueur (I skipped this too.)

Special equipment: shallow baking tray or dish 33 x 24 cm in size (approximately), suitable for the freezer, plastic wrap

Preparation
Make the coffee and while still hot, pour it into a large jug and immediately add the sugar. Stir well to dissolve. Give the coffee a taste and add more sugar if needed.  Make it sweeter than you usually drink it.

Pour the mixture into the  baking tray/dish and cover with plastic wrap.

Freeze the coffee granita mixture for about 1 hour or until the liquid starts forming crystals around the tray (Mine took about 2 hours to start freezing). Take it out of the freezer and scrape the granita with a fork, breaking up the ice, and put it again in the freezer. Repeat the same process every hour, until the granita is completely frozen. This will take about 4 hours, depending on how strong your freezer is.  In the end you must have a mixture that resembles icy snow.

You can eat the granita now or keep it covered with the plastic wrap. It keeps well for 4-5 days but it’s at its best during the first two.

Coconut whipped cream

Ingredients
1 can coconut milk (400 ml), full-fat (thoroughly chilled – overnight preferably)
2 Tbsp icing sugar
½ tsp pure vanilla extract (I omitted/forgot this)
pinch of salt to taste

Special equipment: stand or hand-held electric mixer

Preparation
Skim the cream that rises to the top and put in the mixing bowl of the stand mixer (chill the bowl for half an hour before whipping will help speeding the process).  Add other ingredients and beat at high speed for about 3-4 minutes until soft peak is formed.  Serve immediately or the cream can keep in an airtight container for a few days.

Scoop the granita into glasses and spoon a dollop of cream over the granita and top it with sprigs of mint and serve.  Enjoy! 😀

A Must See for Photographers

เป็นสารคดีที่เยี่ยมมาก ที่บีบีซีรวบรวมเรื่องราวความเป็นมาของการถ่ายภาพ มี 6 ตอนค่ะ

*** Note*** Somehow, the embed codes keep reverting to different episodes, if you run into such problem, click the link below the embedded movie or click on the links under the photos.***

***หมายเหตุ: วีดีโอที่แปะ โค้ดมันเหมือนจะกลับไปกลับมาที่ตอนที่ไม่ใช่ตามที่แปะนะคะ ถ้าเกิดปัญหานั้น ให้คลิกที่ลิงค์ใต้ภาพ หรือ ใต้วีดีโอ มันจะไปที่ตอนที่ถูกต้องค่ะ ***

ตอนที่ 1
1800-1914: Fixing the Shadows
The Genius of Photography
Episode 1 of 6

Documentary series exploring the history of photography – from daguerreotype to digital, from portraits to photo-journalism, from art to advertising.
This edition begins by looking at how the problem of ‘fixing the shadows’ was solved by two rival methods in 1839, paving the way for the practical application of what had previously been an abstract idea. It goes on to tell the story of the inventions of photography and how it became an integral part of the modern world.

André Kertész, Meudon, 1928 – Source: The Thing Itself

For Apple Device, if you can’t see the embed video, click here to watch

ตอนที่ 2
1918-1945: Documents for Artists
The Genius of Photography
Episode 2 of 6

Documentary series exploring the history of photography, from daguerreotype to digital, from portraits to photojournalism, from art to advertising.

In the decades following World War I, photography was the central medium of the age. ‘Anyone who fails to understand photography,’ said the Hungarian artist and photographer Lazlo Moholy-Nagy, ‘will be one of the illiterates of the future.’ Precise, objective, rational and apparently machine-like, it was used to promote the radical utopia of the Soviet Union and to bring order and clarity to the chaos of Weimar Germany.

While some prized photography for its machine-like qualities, others used it to explore the irrational and the surreal, photography’s natural environment. The work of the greatest and most influential modern photographers – including Alexander Rodchenko, August Sander, Man Ray, Eugene Atget, Walker Evans and Bill Brandt – is examined in detail.

With contributions from Martin Parr, Mark Haworth-Booth, and Berndt and Hilla Becher.

Glass tears – Man Ray

For Apple Device – Click Link to Watch

The First World War marked the triumph of the machine over the merely human. The high explosives, the machine guns, the tanks and planes exposed the fallibility of humanity just as much as the folly of war had done. When the war ended people wanted to become more machine-like. Houses became machines for living; writers became engineers of the human soul; chorus lines were fine-tuned like precision instruments; and the rich and famous took on the sheen and style of sleek sports cars.
In the age of the machine, photography was seen as a machine-like process manufacturing objective truths purged of subjectivity and emotion. But, for Man Ray, the camera was not a machine for making documents but an instrument for exploring dreams, desires and the medium’s unconscious mind.
“He was such a natural maverick in the photographic medium that he almost effortlessly discovered all these ways to be a photographer that no one had thought of before. And they were so perfectly in tune with the moment of Dadaism and Surrealism. All these things like making photographs in the darkroom just by sprinkling and scattering interesting objects on photographic paper and then just switching the light on very briefly to allow these objects to imprint themselves on the paper and then just developing it out, no camera involved. He discovers the solarisation process inadvertently, in the late 1920s, and he makes people look as though their faces are of aluminium. They become sort of sleek and metallic like the mascots on the front of those rather swish, fast cars. They become these super-people, also slightly inhuman, slightly robotic.” (Mark Haworth-Booth, Photo-historian)
Extract from ‘Documents for Artists’, Genius of Photography (Wall to Wall)

 

ตอนที่ 3
Right Place, Right Time
The Genius of PhotographyEpisode 3 of 6

Documentary series exploring the history of photography – from daguerreotype to digital, from portraits to photo-journalism, from art to advertising.

‘Being in the right place at the right time’; ‘the decisive moment’; ‘getting in close’ – in the popular imagination, this is photography at its best, a medium that makes viewers eyewitnesses to the moments when history is made. Just how good is photography at making sense of what it records? Is getting in close always better than standing back, and how decisive are the moments that photographers risk their necks to capture?

Set against the backdrop of the Second World War and its aftermath, this episode examines how photographers dealt with dramatic and tragic events like D-Day, the Holocaust and Hiroshima, and the questions their often extraordinary pictures raise about history as seen through the viewfinder. With contributions from Magnum legends Philip Jones-Griffiths and Susan Meiselas, soldier-lensman Tony Vaccaro, 9/11 photographer Joel Meyerowitz, and broadcaster Jon Snow.

 

One of the famous photos of Henri Cartier Bresson – Example of “Decisive Moment”

For Apple Device – Click Link to Watch

ตอนที่  4
Paper Movies
The Genius of PhotographyEpisode 4 of 6

Documentary series exploring the history of photography – from daguerreotype to digital, from portraits to photo-journalism, from art to advertising. The three decades from the late 1950s onwards were the golden age of photographic journeys, from the road movies of Robert Frank to the grainy street dramas of William Klein, and marks the moment when colour photography became a serious medium for the artistically-ambitious photographer. Includes interviews with Klein, Robert Adams, Joel Sternfeld.

Weegee the Famous, Their First Murder – Source: The Thing itself

For Apple Device, Click here to watch

ตอนที่ 5
We Are Family
The Genius of PhotographyEpisode 5 of 6

Documentary series exploring the history of photography, from daguerreotype to digital, from portraits to photo-journalism, from art to advertising.

How the medium translates personal relationships into photographic ones, when strangers, celebrities, lovers and children get fed to the camera. Plus, what happens when photographers turn their cameras on themselves – what they choose to reveal and what do they try to conceal?

Sally Mann, Jessie Bites, 1985.
แปะวีดีโอไม่ได้ ตามลิงค์ไปดูตรงนี้นะคะ
Watch from here.

ตอนที่ 6
Snap Judgements
The Genius of PhotographyEpisode 6 of 6

Documentary series exploring the history of photography, from daguerreotype to digital, from portraits to photo-journalism, from art to advertising.

A look at the current state of the art, from a three-million-dollar Edward Steichen print to the estimated 29 billion photographs taken in 2006 by phone cameras alone, as well as the impact of digital post-production techniques that make anything possible, and the rediscovery of techniques which take photography back to the 19th century.

Andreas Gursky, 99 cent, 1999 – source: the Thing Itself
For Apple Device, Click Here to Watch